"Човекът започва оттам, от където заявява бунтовно чувството си за свобода."
Николай Бередяев
Постинги в блога от Ноември, 2024 г.
30.11.2024 13:01 -
Програмата на НЧ "Съгласие - 1869" за декември
27.11.2024 10:20 -
Програмата на ДКТ "Иван Радоев" за декември
26.11.2024 19:27 -
Ана от Болярово зове за помощ!
Надолу само ще копирам няколкото думи от публикацията на Ана Петрова.
Да. Онази достойна жена от Болярово, която застана срещу системата, не позволи на циганите да влязат и да изтребат животните й и тя да се нареди хленчеща за помощи пред чичко евро-паричко, който после да купи гласа й.
Понесе хиляди закани, умнокрасивитета изля цялата си омраза.
Фактите по-късно доказаха правотата й.
Не умря нито едно животно.
ИМАШЕ ДЕЛО! ТЯ Е НА ПЕЧЕЛИВША СТРАНА!
Има и медийно заглушаване на факта.
Сега тя води още дела.
Но каквото беше в Болярово, изглежда е и във Велинградско.
Копирам думите й:
"ХОРА МОЛЯ ВИ ИМАМЕ НУЖДА ОТ ПОМОЩ,ПОДКРЕПЕТЕ НИ ИСКАТ ДА ИЗБИЯТ ЖИВОТНИТЕ ВЪВ ВЕЛИНГРАД!"
Да. Онази достойна жена от Болярово, която застана срещу системата, не позволи на циганите да влязат и да изтребат животните й и тя да се нареди хленчеща за помощи пред чичко евро-паричко, който после да купи гласа й.
Понесе хиляди закани, умнокрасивитета изля цялата си омраза.
Фактите по-късно доказаха правотата й.
Не умря нито едно животно.
ИМАШЕ ДЕЛО! ТЯ Е НА ПЕЧЕЛИВША СТРАНА!
Има и медийно заглушаване на факта.
Сега тя води още дела.
Но каквото беше в Болярово, изглежда е и във Велинградско.
Копирам думите й:
"ХОРА МОЛЯ ВИ ИМАМЕ НУЖДА ОТ ПОМОЩ,ПОДКРЕПЕТЕ НИ ИСКАТ ДА ИЗБИЯТ ЖИВОТНИТЕ ВЪВ ВЕЛИНГРАД!"
26.11.2024 12:10 -
Новини от света и у нас
Дебелосерковци няма да бъдат допускани в скривалищата, защото заемат много място и ядат много.
Тагарев се обърна с молба към верните си прилепи: да поотслабнат с 40-55 кг.
Янко излезе с предложение да им изцеди аминокиселини за отслабване.
Тагарев се обърна с молба към верните си прилепи: да поотслабнат с 40-55 кг.
Янко излезе с предложение да им изцеди аминокиселини за отслабване.

25.11.2024 15:18 -
Седмична програма на ДКТ "Иван Радоев"
23.11.2024 17:46 -
Страст и хартия

Опитвам се да си припомня думите на Техника.
Повечето от тях бяха технически термини, значението на които сега знам, но тогава не ми говориха нищо. Сега си мисля, че е човек, макар и не като мен. Може би друг вид, не и от бъдещето. Тук пътувам във времето: назад и напред. Щях да го срещна някъде, но дори подобен на него не видях. За това и част от чертите съм забравил, други въображението ми фалшифицира. Със своето развитие, доразви и образа на Техника, такъв, че да е най-удобен за представите, които имам, а те са изменчиви.
Все по-широки стават, все по-тесни ми се струват. Понякога ме задушават, имам чувството, че ще ме прегазят. Тежестта им ме довежда до повръщане, стягат ми гърдите и крещя “навътре”.
Стряскам собствените си демони.
С птичи крясък се разпиляват в мрака ми. Детински страх потрепва в заглъхващото ехо, понякога ми е жал за тях. Искам, а съм неспособен да си ги върна.
Те са необяснимото, а когато обяснение заемат територията им, не могат повече да стъпят в нея. В едно съм още сигурен, гласът на Техника беше хладен, много хладен. Режещ. Но необяснимо с това благ. И откровен.
Като, че ли сам беше свой механизъм. Създаден така, че да не може да излъже. Обясни ми, че моят плен е за мое добро.
Приличал съм подивяла маймуна.
Намерили са ме в Горите на свободата. Дете отгледано от нимфите и от Идеите. Говорил съм езика им, човешкия ми е бил напълно непознат. Това помня от миналото си, а какво са нимфите, какво са Идеите, вече съм забравил, ако изобщо съм знаел.
Знам само, но и тогава го знаех, че те са отвъд, отвъд затвора ми. Чувствах ги. И бях възбуден до последна клетка.
-Не можеш да излезеш обратно в онзи свят! Истинско чудо е, че си още жив и читав...Всъщност: почти читав! – тъй ми рече – Трябва да си подготвен. Свободата е хищник. Тя не се дарява...
Тези думи помня, останалите само смислово.
Затворът ми беше от книги. Четири стени книги. Те бяха тухлите, вън от тях беше Желаната. Свободата ми.
-Тя ми е любовница! – озъбих се, тогава имах вълчи зъби.
-Не можеш дори да изречеш това, което мислиш – отвърна ми Техника.
-Свободата ми е любовница!
-Бил си и еротична играчка. Тя обича да се забавлява с такива като теб. Истинско щастие е, че не те е разкъсала.
-Да беше го сторила...-казах, но ми стана неудобно, не ми отиваха тези думи. Премина ми през главата мисълта, да скоча и да извия врата на техника. Висок беше, много висок, но не можех да бъда сигурен колко е силен преди да съм сравнил силата си с неговата. Изглежда отгатна мисълта ми, защото се засмя късо, метално. Не можех да го сторя, движенията ми бяха ограничени. Ръцете ми и краката ми се движиха в ниши, като по релси.
Проблесна пак над дясното ми око и пак почувствах болката, макар и не толкова остра.
-Простреля ли са ме и сега съм в кома. Това е игра на въображението ми.
-Ще те разочаровам, но въображението ти е много бедно за подобна игра.
-Спомням си, че ме простреляха.
-Да, това е истина. Но оттук – нататък...
Мисля, че ми обясни всичко точно, но тук бяха техническите термини. Многото, които не разбирах.
-Значи мога да изляза отново навън?
-Не те задържа нищо друго освен задължителното. Както виждаш стените са книги. Можеш да дръпнеш една от тях, която си поискаш, но две едновременно не можеш да издърпаш. Ако издърпаш втора без да си прочел първата, първата автоматично ще се върне на мястото си. Ако си я прочел няма да се върне. Зад стената от книги, както чувстваш много добре е свободата ти. Просто трябва да прочетеш толкова, че да се получи отвор на стената, през който можеш да се провреш.
Опитах да дръпна две книги. Не се получи, чу се къс неприятен звук.
-Сигнал за грешка – обясни ми Техника.
Вдигнах рамене. Какво пък толкова. Едър съм, с огромни рамене, но тридесет – четиридесет книги разположени в квадрат ще ми осигурят път навън. И без друго явно съм в болницата, макар и в безсъзнание, а в болницата дори мъже като мен четат.
Така си мислех, но беше заблуждение. Не можех да прескачам много, много страници. Изгубех ли смисъла, дори погледа ми да проследеше изречение по изречение книгата до края, тя все едно непрочетена се връщаше пак обратно на стената в мига в който издърпвах следваща до нея. Губих смисъла на някои книги, че ми идваха твърде тежки или понякога бяха втори или трети том.
Налагаше се да взимам книги от места далеч от отвора или от други стени, а зад една от тях, вместо свободата имаше други три стени, водещи към следващи помещения от книги. Някои от необходимите ми книги, за да разбера книгите от стената, която водеше към свободата се намираха през три помещения. Нещо, което за щастие в началото не подозирах, иначе бих рухнал, а после беше твърде късно да се откажа, защото щеше да е жалко за всичките ми усилия. С времето изгубих надежда, че някога отвора ще стане достатъчно голям за да изляза навън, но самата борба за свобода ми създаваше чувство, че съм свободен, може би илюзията, че съм свободен, а без тази илюзия бих рухнал.
Част от действителността ми се разкри. Наистина бях прострелян, наистина съм се намирал в кома. После на инвалидна количка, на която не можех да правя кой знае какво, освен да чета и да тренирам за да се движа отново.
Другата част беше дъхавата на смола свобода, навън кокетно поклащаха сенките си иглолистни дръвчета, чуваше се река и смях на нимфи. Гъделичкаха ме ароматите, набъбвах от възбуда. Исках да тичам. Но отворът беше около четиридесет сантиметра и не можех да се провра през него. И това беше най-големият отвор, защото бях пробил още четири на четири места, всички по двадесет тридесет сантиметра.
Спирах до твърде тежките за мен съдържания. Философски томове, аристократичен език, сгъстен с чуждици, изискващ подготовка във всички останали сфери на научното познание. Елитарна поезия до която можеше да се достигне само, ако преди това бяха разбрано и асимилирано като дълбоко знание, написаното от философите. Постмодерни експерименти, неясно дали имат стойността на книгите преди тях, но там, на своето място в стената ми. Единствено в стената водеща към следващо помещение, зад три от чиито стени имаше отново стаи с книги отвора беше достатъчно голям за да премина.
Постепенно загубих представа за време, а после време престана да има. Бях във вечността, а през нея намирах коридори към различни епохи. Често забравях, че не съм на свобода, опомнях се в гори ухаещи по-прелестно и от моята. Забравях накъде съм тръгнал, навличах в чужди кожи.
С тях създавах семейства, воювах, вкарван бях в други затвори, понякога екзекутиран. Имах хиляди любовници, самият аз пишех книги, които се превръщаха в тухли и зазиждаха пътя ми назад и беше необходимо да си проправям следващ.
И моето истинско тяло, под моята истинска кожа вече се движеше свободно, победило тежките телесни травми. Имаше си свой живот, но този живот беше една малка частица от този които имах, който се стремеше да разшири достатъчно отвора на едната стена, че да излезе навън. В своята гора.
В един момент осъзнах, че отдавна вече съм способен да прочета онези книги, но съм се увлякъл, увлякъл съм се да дълбая вътрешните стени и да навлизам все по-навътре в цитаделата от библиотечни стаи.
Но защо? Навътре е само средството да изляза навън.
Да, красиво преживяване е, но то е само призраците на онова което е зад отвора.
Нима се боя?
Да, малко. Всъщност много. Вече разбирах много добре думите на Техника, когато каза, че Свободата е хищница. Сега съзнавах толкова от рисковете й. С част от тях, бях в състояние да се боря именно защото ги съзнавах. Но признавам си: беше ме страх.
Имаше и нещо друго. Толкова добре разбирах вече свободата, че ми беше станала достатъчно безразлична, че да рискувам толкова за нея.
След тази мисъл, посърнах, загубих всякакви мотиви и постепенно започнах да забравям прочетеното. Стените навътре започнаха да се затварят, режеха ми пътя към огромни библиотечни зали. Никога нямаше да стигна отново до онези дълбини.
Но нямах сили да спра онова което ми се случваше.
А отвън зад отвора тя се смееше, с аромати и звуци, със слънчеви зайчета ме докосваше.
Дръпнах следващият том, преди да съм затъпял достатъчно, че да се налага пак да препрочитам всичко обратно. Не бях сигурен даже, че ще успея, но успях и възвърнах увереност.
След него следващ и следващ.
Накрая отвора беше достатъчно голям за да изляза навън.
Вече обаче си ми харесваше в моя свят.
Не страх от свободата. Просто по-очарователна ми беше тук.
И я поканих в нашия дом.
22.11.2024 10:41 -
Блатина Кискова лъже в ефир
Откъс от втори епизод, втори сезон на "Приключенията на кученцето Карла", в който храбрата ни бунтовница, преследвана от нашествениците ще попадне в невъобразима космическа аномалия.
Очаквайте на 28.11 от 18 ч. в зала "Библиотеката" на читарище "Съгласие - 1869".
Но да чуем коментара на Блатина Кискова.
Очаквайте на 28.11 от 18 ч. в зала "Библиотеката" на читарище "Съгласие - 1869".
Но да чуем коментара на Блатина Кискова.
19.11.2024 17:56 -
2 minutes to midnight
Ще се наложи малко обяснение, защото умнокрасивитета едва ли ще се досети за какви "Две минути преди полунощ" иде реч.
Това е "часовника на ядрения апокалипсис", графика отразяваща близостта до термоядрена война. Изработва се от учени и се сверява с актуалната атмосфера.
Полунощ е избухването на войната.
Най-близо човечеството е било до полунощ по време на Карибската криза: "Две минути преди полунощ", но песента не е конкретно за Карибската криза.
Тогава двама силни мъже успяха да спрат войната. Хрушчов и Кенеди. Иначе повечето от нас никога нямаше да се родили.
Пускам песента с лириката, за да се прочете ясно написаното:
"To kill the unborn in the womb..." / "Да убиеш нероденото в утробата" - доста зловещо, но би могло да се отнася и за нас.
Но и след нас ще има неродени и утроби...надявам се.
За съжаление сме много по-близо до Полунощ от 1983-84, когато е създадено това парче.
Фен съм му оттогава, когато уж били забранени в България, без да съм си имал ясна представа за какво точно се пее.
От десетилетия пред хубавия Heavy Metal предпочитам класика, но има моменти, в които имам необходимост да чуя това, а и други метал парчета.
Защото и метала, както и класиката, както и изобщо хубавата музика прави живота поносим. Но музиката е не само анестезик, а и операция: душевна операция, мисловна операция, без която анестезията би била безсмислена, чиста наркомания.
Хубаво е човек да се вслуша в това старо послание. Не е руско. От Острова е. Но няма значение откъде.
"Блясъкът, богатството...болката"
Слушайте, четете...
Не виждам по-голяма глупост от въодушевлението пред момента, когато човечеството е в риск да се случи това, не без благословията на един пословично изкуфял бивш мафиотски адвокат.
Това е "часовника на ядрения апокалипсис", графика отразяваща близостта до термоядрена война. Изработва се от учени и се сверява с актуалната атмосфера.
Полунощ е избухването на войната.
Най-близо човечеството е било до полунощ по време на Карибската криза: "Две минути преди полунощ", но песента не е конкретно за Карибската криза.
Тогава двама силни мъже успяха да спрат войната. Хрушчов и Кенеди. Иначе повечето от нас никога нямаше да се родили.
Пускам песента с лириката, за да се прочете ясно написаното:
"To kill the unborn in the womb..." / "Да убиеш нероденото в утробата" - доста зловещо, но би могло да се отнася и за нас.
Но и след нас ще има неродени и утроби...надявам се.
За съжаление сме много по-близо до Полунощ от 1983-84, когато е създадено това парче.
Фен съм му оттогава, когато уж били забранени в България, без да съм си имал ясна представа за какво точно се пее.
От десетилетия пред хубавия Heavy Metal предпочитам класика, но има моменти, в които имам необходимост да чуя това, а и други метал парчета.
Защото и метала, както и класиката, както и изобщо хубавата музика прави живота поносим. Но музиката е не само анестезик, а и операция: душевна операция, мисловна операция, без която анестезията би била безсмислена, чиста наркомания.
Хубаво е човек да се вслуша в това старо послание. Не е руско. От Острова е. Но няма значение откъде.
"Блясъкът, богатството...болката"
Слушайте, четете...
Не виждам по-голяма глупост от въодушевлението пред момента, когато човечеството е в риск да се случи това, не без благословията на един пословично изкуфял бивш мафиотски адвокат.
18.11.2024 11:35 -
Програмата на ДКТ "Иван Радоев" за тази седмица
В няколко реда:
Премиера за малките зрители: "Необикновено приятелство".
Аня Пенчева и Георги Ангелов ще осмислят живота си по начин, в който отдавна вече не вярват в "Опасна комедия", всъщност - най-зрелищната романтична драма, която от много време насам съм гледал. Симбиоза между кино и театър, довеждаща до почти халюциногенен ефект.
Залата сякаш се разтваря в пейзаж от нощна Рига, а сюжетът в съзнанието на героите.
Йоана Буковска, чаровницата Камелия Хатиб, Мариета Калъпова и Адриан Филипов в класическата пиеса на Ингмар Бергнам.
И суперпродукцията "Антигона" на Александър Морфов, с която Васил Василев помогна на Александър Морфов да се върне на сцената и да създаде този шедьовър.

17.11.2024 16:47 -
Хубав спомен от тазгодишния Ден на четенето

Илиана Цировска ме представя. За оня момент, когато съпругата ти задава въпроси, чиито отговори знае по-добре и от теб, но трябва да й отговориш...защото сте пред публика, защото тя е в ролята си на професионален репортер, а ти си интервюиран.

Невероятната Екатерина Стоянова в ролята на Непознатата. Когато започнах да пиша пиесата и споделих с един дългогодишен режисьор и писател, с какво се занимавам ми даде съвета да си представям пиесата на сцена, с актьорите, които предпочитам да участват. Непознатата има друг прототип, но Екатерина Стоянова е образът, който виждах на сцена.
Великолепна е: "Ловецът на приказки", "Натюрморт със затлъстял племенник", "Страшният съд", "Опашката", "Елате ни вижте" - това са част от пиесите само в нашия театър, в които е играла или играе. Има и немалко в киното. Четец е на още повече аудиокниги. Голям приятел. Разкошна душа. Красота. Така се всели в Непознатата, че все едно я създаваше пред
мен.

Ани Александрова чете разказа ми "Чалга", тя е гласът на много от куклените ми герои (включително: Блатина Кискова), а също феята от "Стаята на приказките", но сега показа друг образ. За по-големите.

Чаровницата Мая Паскова, чете "Дъщерята на слънцето" от сборника "Грешен и безсмислен".
Хубави спомени от тазгодишния Ден на четенето (15.11) с читатели, приятели, колеги от фитнеса, от театъра, от читалището...
15.11.2024 09:26 -
Покана: откъс
"Заваля. Стичаше се дъждът по лицето ми, усещах как размазва грима; как разяжда душата ми, как ми връща онази, която не исках да бъда… Но вървях. Без цел, без пари, без посока.
Попита ме от коя планета съм. Казах му, че е пиян.
Засмяхме се. Направих се, че съм от село. Тръгнах след него, по-скоро като кученце, отколкото като жена, която е прелъстил. То не беше ме и прелъстил. Покани ме да спя в дома му. Щяла съм да настина."
"Непознатата"
Премиера, днес от 18:00 в зала "Библиотеката", НЧ "Съгласие"
"В един момент му заговори непознатата.
Странно! Ужасяващо! Възбуждащо…
Какво беше станало с мен! Не само изглеждах като нея, а и говорех като нея. Винаги съм искала да го мога. Така, както го можеше тя."

Стъмни се, скрих се под козирката на една автобусна спирка. Тогава се появи той. Не знам с какво ме привлече. Всъщност – знам. Нещо му имаше. Все ме изкарват луда, но истината е, че просто си падам по откачалки.
Попита ме от коя планета съм. Казах му, че е пиян.
Засмяхме се. Направих се, че съм от село. Тръгнах след него, по-скоро като кученце, отколкото като жена, която е прелъстил. То не беше ме и прелъстил. Покани ме да спя в дома му. Щяла съм да настина."
"Непознатата"
Премиера, днес от 18:00 в зала "Библиотеката", НЧ "Съгласие"
"В един момент му заговори непознатата.
Странно! Ужасяващо! Възбуждащо…
Какво беше станало с мен! Не само изглеждах като нея, а и говорех като нея. Винаги съм искала да го мога. Така, както го можеше тя."
13.11.2024 10:06 -
Непознатата...и други истории
Винаги може да си от погрешната страна на барикадата, винаги! Но дори когато си от вярната си точно толкова виновен, колкото човекът от другата страна, защото вероятността за грешка е била еднаква и при двамата.
Всеки смята принципите си за фундамент.
Няма фундамент (що се отнася до принципи), който да не е рухвал или най-малко да не се е напуквал и да се е ронил.
Единствено право е Непознатата. Непознатата е Любов. Към жена. Към деца. Към приятели. Към изкуство. Към Бог.
Дори когато те води към грях, тя е твое свято право.
За нюанси от характера й. "Непознатата...и други истории"
Премиера на 15.11 от 18 ч. в зала "Библиотеката", НЧ "Съгласие 1869" (Плевен)
Всеки смята принципите си за фундамент.
Няма фундамент (що се отнася до принципи), който да не е рухвал или най-малко да не се е напуквал и да се е ронил.
Единствено право е Непознатата. Непознатата е Любов. Към жена. Към деца. Към приятели. Към изкуство. Към Бог.
Дори когато те води към грях, тя е твое свято право.
За нюанси от характера й. "Непознатата...и други истории"
Премиера на 15.11 от 18 ч. в зала "Библиотеката", НЧ "Съгласие 1869" (Плевен)
Търсене
За този блог

Гласове: 13076
Блогрол